Info Utile

Sfaturi utile pentru utilizatorii sistemelor de alarmare Pentru maximizarea eficientei sistemelor de alarmare,  sunt necesare a fi respectate niste reguli  din partea utilizatorilor,  atat comportamentale cit si organizatorice pentru a putea asigura conditii sigure si stricte de functionare. Instalarea unui sistem de securitate profesional,  nu este intotdeauna ieftin, dar pe de alta parte,  fata de sistemele hobby sau cele necertificate CE, sau nestandardizate,  diferentele procentuale sunt situate undeva intre 20% si 40% mai scumpe.  Evident ca daca se folosesc si anumite optiuni de confort pretul poate depasi aceste procente.  Nu trebuie sa uitati ca un furt, costa cu mult mai mult decat cel mai scump  sistem de alarmare configurat proportional cu  valorile pazite.  Nu in ultimul rind, trebuie pus accent deosebit pe securitatea persoanelor si a personalului rezident sau al profesionistilor la locurile lor de munca. Din gama de conditii comportamentale  enumeram urmatoarele conditii si reguli:
  • Alocarea unui anumit timp pentru achizitia de informatii despre ceea ce inseamna un sistem de securizare si avantajele produse.
  • Alegerea cu mare atentie a specialistului care face analiza de caz si a instalatorului, stiut fiind ca daca aveti 10 instalatori, vor fi 10 solutii diferite, dar doar una va fi mai buna.
  • Folosirea permanenta a comenzilor de armare al sistemului de Securitate, atunci cind se paraseste imobilul.
  • Comenzile pentru dezarmare, pe cit posibil sa se faca fara greseli,
  • Activitatea din interiorul imobilului sa nu duca la deteriorarea sau mascarea detectorilor ( punerea diverselor obiecte in fata lor )
  • Actualizarea permanenta a configuratiei sistemului de alarma functie de modificarile de compartimentare facute ulterior instalarii.
  • Aplicarea programelor de mentenanta si actualizarii software .
  • Apelarea periodica (la 1-2 ani) la un specialist ( consultant ) pentru adaptarea la noile metode aparute in piata infractionala.
Evident ca sistemele de Securitate nu reprezinta o garantie absoluta ca nu vor exista evenimente nedorite  dar cu siguranta micsoreaza foarte mult pierderile.  Exista totusi destule limitari in functionarea sistemelor de Securitate, pe de o parte produse de  instalarea neprofesionist  facuta si lipsa intretinerii acestora,  precum si unor conditii nefavorabile care pot influenta factorii de detectie ale senzorilor. Privitor la conditiile nefavorabile, se pot enumera urmatoarele cauze: -     datorita curentilor de aer cu temperatura diferita aflati in miscare in interiorul incaperii; -     animale vii sau de insecte  in miscare; -     alarme datorate erorilor personalului la procedura de armare respectiv dezarmare. -     echipamente  care pornesc automat pe timpul cit sistemul este armat -     decoratiuni suspendate care se pot balansa -     gindaci care merg pe lentila senzorului. -     tentative de efractie manifestate la sistemele de exterior unde nu sunt camera de supraveghere in functiune. Toate aceste alarme false pot fi stopate prin identificarea sursei lor,  sau in cazuri mai dificile,  prin  consultarea unui specialist,  apelarea la acesta semanand foarte mult cu vizita la doctor. Exista solutii si metode ca aceste alarme false sa fie reduse la zero.  Apelati cu incredere la consilierea noastra tehnica, respectati apoi cu exactitate instructiunile pe care vi le oferim si veti beneficia de un sistem de securitate eficient, nu de o sursa de zgomot deranjanta pentru vecini.
Monitorizarea sistemelor de alarmare si avertizare,  nu este un lucru nou. A aparut cu ceva timp in urma ca urmare a unei necesitati.  De fapt,  ideile  vin şi pleacă  periodic întotdeauna  din diverse motive antrenate de statistici mai bune sau mai rau documentate, fie ca sunt obiective sau subiective, si fara a face un cumul de rezultate pe termen lung.   Oamenii cred că pot primi propriile lor semnale de alarmă pe telefoanele lor pentru a salva câțiva lei pe lună. Dar acest lucru nu functionează tot timpul.   Chiar dacă telefoanele inteligente fac totul mai uşor în zilele noastre,  capcanele sunt mereu aceleaşi:  exista o lipsa de disponibilitate din partea  beneficiarilor, sau  lipsa de disponibilitate tehnica şi mai mult decat atat nu exista o dedicare  a  persoanei  de a urmari continuu semnalele care sunt receptionate de telefon.  La fel ca si in alte meserii, cea de monitorizare, are specificul, valenta si dedicatia de a folosi un bagaj de cunostiinte avansat pentru asigurarea cit mai buna a securitatii persoanelor si bunurilor personale si materiale. Exista o sumedenie de motive pentru care utilizatorii de sisteme de alarmare vor sa se limiteze la receptionarea unor notificari pe telefoanele mobile, dar aveți mai jos o listă  de motive explicative de ce utilizatorii sistemelor de alarmare ar avea nevoie pentru ca sistemele lor sa fie conectate la un dispecerat de monitorizare în loc să rişte să facă ei monitorizare pe propriile telefoane.
  • Un dispecerat de monitorizare nu este niciodată într-o întâlnire, nefiind în masură să preia apelul.
  • Un dispecerat de monitorizare nu este la volan şi atent în permanență la drum.
  • Un dispecerat de monitorizare nu este niciodată într-un loc fara semnal sau cu semnal redus sau într-un tunel.
  • Un dispecerat de monitorizare nu este niciodată plin cu sacoşe de cumpărături în mâini.
  • Un dispecerat de monitorizare nu pune receptoarele sale pe silențios pe timpul nopții.
  • Un dispecerat de monitorizare verifică echipamentul periodic.
  • Un dispecerat de monitorizare nu ia niciodată telefonul să joace Angry Birds.
  • Un dispecerat de monitorizare nu rămâne niciodată fără baterie.
  • Un dispecerat de monitorizare aude întotdeauna alarma sunând, deoarece nu ține niciodată telefonul în buzunarul hainei.
  • Un dispecerat de monitorizare nu pune niciodată telefonul pe silențios în timpul somnului al unui film la cinema, al unei intalniri importante,
  • Un dispecerat de monitorizare aude tot timpul si nu este perturbat de zgomote care acopera sunetele de notificare
  • Un dispecerat de monitorizare organizeaza riguros istoricul de evenimente in vederea unei analize de caz
  • Un dispecerat de monitorizare apeleaza cu mult mai rapid echipa de interventie
Si nu uitati ca evenimentele nedorite au loc  simbata, duminica,  de sarbatori,  la petreceri, fie botez sau nunta,  in vacante, etc.. Costurile de monitorizare nu sunt ridicate,  doar partea de interventie poate fi mai semnificativa datorita riscurilor, care difera de la obiectiv la obiectiv. Dar riscurile asumate de echipa de interventie, fac ca si aceste preturi sa devina modice.
Limitarile sistemelor de alarmare Sistemele de securitate din categoria celor certificate CE si standardizate,  vă garantează avertizarea,  nu si protecţia împotriva efracţiei, a incendiului sau a altor situaţii extreme. Totuşi este posibil pentru orice sistem de alarmă, fie el comercial sau instalat într-o locuinţă particulară, să nu avertizeze în anumite situaţii, din diverse motive, cum ar fi: de exemplu:
  • Infractorii pot avea acces prin zone neprotejate, sau pot avea capacitatea tehnică de a evita un detector din sistem sau de a deconecta dispozitivul de avertizare.
  • Codurile de programare/utilizare ale sistemului nu au fost schimbate după instalarea acestuia, ele rămânând la valorile implicite, valori ce pot fi cunoscute de către infractori.
  • Detectoarele de efracţie (detectoare de mişcare în IR pasiv), detectoarele de fum şi multe alte dispozitive de detecţie nu funcţionează dacă nu sunt alimentate. Dispozitivele care lucrează pe baterii nu vor funcţiona dacă nu au baterii, dacă acestea sunt consumate sau dacă nu sunt instalate corect. Dispozitivele alimentate la reţeaua de curent alternativ nu vor funcţiona dacă sursa de alimentare este întreruptă dintr-un motiv sau altul, chiar şi pentru scurt timp.
  • Semnalele transmise de emiţătoarele fără fir (wireless) pot fi blocate sau reflectate de obiecte metalice înainte de a fi recepţionate de sistemul de alarmă. Chiar dacă s-a verificat calea semnalului, regulat, în timpul testului săptămânal, interpunerea unui obiect metalic în calea semnalului ar putea bloca transmiterea acestuia.
  • ­Utilizatorul se poate găsi în situaţia în care să nu poată acţiona destul de repede un buton de urgenţă sau de panică.
  • În anumite situaţii, detectoarele de fum pot să nu reacţioneze, din diverse motive, deşi ele joacă un rol foarte important în reducerea numărului de decese în incendii izbucnite la locuinţe particulare. Unele dintre motivele pentru care detectoarele de fum folosite pe acest sistem nu reacţionează pot fi: Detectoarele nu sunt instalate şi poziţionate
corespunzător. Detectoarele nu vor sesiza focul care izbucneşte în locuri de unde fumul nu poate ajunge la detector, cum ar fi şemineele, pereţii, tavanele sau de partea cealaltă a unei uşi închise. Detectoarele nu vor sesiza incendiile izbucnite pe alte nivele ale clădirii. De exemplu, un detector instalat la etajul I s-ar putea să nu sesizeze fumul de la un incendiu izbucnit la parter sau subsol. Mai mult decât atât, detectoarele au limitări în detecţia fumului.Nici un detector nu poate sesiza orice tip de fum.  În general, detectoarele vor avertiza asupra incendiilor cauzate de imprudenţe sau neatenţie, cum ar fi: fumatul în pat, explozii violente, scăpări de gaz, depozitare necorespunzătoare a materialelor inflamabile, circuite electrice supuse la suprasarcină, copii nesupravegheaţi, piromanie. În funcţie de natura focului şi/sau de poziţionarea detectoarelor, acestea, chiar dacă funcţionează aşa cum s-a prevăzut iniţial, pot să nu avertizeze suficient de repede, pentru a permite tuturor persoanelor din spaţiul protejat să evacueze la timp, pentru a preveni accidentele sau decesul acestora. Detectoarele de mişcare în IR pasiv vor sesiza efracţia numai în raza de acţiune conform instrucţiunilor de instalare. Ele nu pot asigura o protecţie volumetrică totală a spaţiului protejat. Detectoarele de acest tip creează mai multe fascicule de protecţie, iar efracţia va fi detectată doar în zonele, neobstrucţionate, acoperite de aceste fascicule. Ele nu vor sesiza mişcarea dincolo de pereţi, tavane, duşumele, uşi închise, pereţi de sticlă sau ferestre. Protecţia mecanică la sabotaj, mascarea, vopsirea sau acoperirea prin pulverizare cu orice tip de material a oricăreia dintre componentele optice ale  detectorului poate reduce sensibilitatea acestuia. Sirenele şi sistemele de avertizare pot să nu fie auzite de cealaltă parte a unei uşi închise sau parţial deschise.  Dacă  dispozitivul de avertizare sună pe un alt nivel decât sunt poziţionate dormitoarele, este posibil ca acestea să nu fie auzite  de persoanele din dormitoare. Este posibil ca semnalul de avertizare să nu fie auzit chiar de către persoanele care nu  dorm, în condiţiile în care funcţionează aerul condiţionat sau instalaţii audio. De asemenea, este posibil ca dispozitivele  de avertizare să nu fie auzite de persoanele care au probleme auditive sau care dorm profund.  Liniile telefonice necesare pentru transmiterea semnalului de alarmă la staţia centrală de monitorizare pot fi inoperante.  Infractorii experimentaţi pot decupla liniile telefonice excluzînd astfel transmiterea la staţia de dispecerat a unei  eventuale efracţii. Chiar în situaţiile în care sistemul se comportă aşa cum a fost prevăzut, este posibil ca să nu aibă timp suficient pentru a se proteja. De asemenea, în cazul unui sistem de alarmă monitorizat,  echipa de intervenţie să nu ajungă în timp util.   Dar cea mai frecventă cauză a nefuncţionării corespunzătoare a unui sistem de alarmă este întreţinerea necorespunzătoare. Unele sisteme trebuiesc verificate saptamanal ori trimestrial ori semestrial.
Monitorizarea şi dispecerizarea sistemelor tehnice de detectie şi alarmare Pentru maximizarea beneficiilor aduse de oricare sistem de alarmare şi detecţie la efracţie, incendiu, diverse alte acţiuni fizice şi parametrice (temperatură, presiune, curenţi, apă, debite etc.), este imperios necesar ca evenimentul generat să parvină în cel mai scurt timp posibil persoanelor responsabile care intervin în remedierea cauzei care a generat acţiunea. După cum se vede, acesta este un lanţ de genul sistem detecţie – cale comunicaţie – dispecerat – cale comunicaţie – client final. Fără a face o expunere foarte tehnică a acestui lanţ, voi căuta să mă adresez, mai mult, către clientul final, adică beneficiarului, care simte nevoia de securitate fizică şi care trebuie să înţeleagă că deciziile sale în alegerea strategiei de securitate poate să-i aducă, pe termene scurte-medii-lungi, importante economii financiare dar mai mult, chiar siguranţa fizică a bunurilor si persoanelor. Deci, pentru realizarea cât mai eficientă a acestui deziderat, există un cumul de reguli menite să ducă la atingerea scopului, printre care pot enumera:
  • Alegerea unui consultant de securitate pertinent care să facă o evaluare tehnică şi financiară în vederea implementării sistemului de alarmare. Consultantul trebuie să facă parte obligatoriu din rândul firmelor licenţiate de I.G.P.R. în activitatea de proiectare şi instalare sisteme de securitate, astfel că, în majoritatea cazurilor, acesta va efectua şi instalarea şi punerea în funcţiune a ansamblului.
  • Investirea într-un sistem tehnic cât mai performant, ştiut fiind că între un sistem modest şi unul performant poate exista o diferenţă de preţ cuprinsă între 25% şi 50%. Nu este recomandată şi, în unele cazuri, este chiar ilegală, achiziţia de echipamente de securitate din surse necunoscute şi care, mai mult ca sigur, au o calitate îndoielnică.
  • Monitorizarea şi dispecerizarea, adică supravegherea si interventia dirijata la evenimentele de alarmare, cu ajutorul unor specialişti, reprezentanti ai unor entitati juridice şi acţiunea de control pentru mentinerea climatului de siguranta pentru bunurile si persoanele vizate contractual. Aceasta este acţiunea care face ca viteza crescută de reacţie să ducă la limitarea pierderilor sau chiar eliminarea lor. În cele ce urmează mă voi referi doar la activitatea de dispecerizare.
De la vechile circuite electrice care declanşau o banală sonerie la cele mai sofisticate sisteme de securitate s-a parcurs un drum lung. Primele sisteme electronice mai sofisticate declanşau sirene şi semnale luminoase care, fără o intervenţie realizată de un echipaj specializat sau chiar de către persoane special numite, făceau ca eficacitatea lor să fie pusa adesea sub semnul întrebării. De foarte multe ori alarmele locale generate de sistemele de alarmare erau infirmate sau confirmate după un timp îndelungat, nemaipunând în discuţie faptul că nu existau  garanţii asupra bunei funcţionări sau reducerii considerabile a încercărilor de sabotare.  Din acest motiv, a apărut, de ceva vreme, activitatea de monitorizarea şi intervenţie care face sa creasca eficienta  unui  sistem de alarmă  si să fie colaterală instalării lor.  Treptat, monitorizarea si dispecerizarea sistemelor de alarmare a căpătat o importanţă din ce în ce mai mare, datorită faptului că acestea  şi-au dovedit pe deplin eficienţa lor.  Graţie telecomunicaţiilor moderne, un dispecerat poate monitoriza acum, în timp real, un mare număr de sisteme indiferent unde s-ar afla acestea.  Procesul de monitorizare se bazează, în principiu, pe trei componente, după cum urmează:
  • Componenta hardware, cum ar fi: dispozitive de comunicaţie în reţeaua ethernet, servere, receptoare de protocoale specifice, alimentatoare cu tensiune, modemuri telefonice, GSM, RADIO, GPRS etc.;
  • Componenta software, cum ar fi: programe specializate de staţii centrale de monitorizare, sisteme de operare, programe linking, diverse alte programe de automatizare;
  • Resursa umană, reprezentată, pe de o parte, de personalul calificat care ia anumite decizii în urma evenimentelor recepţionate de consola de dispecerizare ce nu pot fi automatizate, şi de personalul tehnic pe de altă parte care asigură funcţionarea continuă a tuturor echipamentelor înglobate.
Monitorizarea înseamnă, în primul rând, supravegherea permanentă a funcţionalităţii sistemelor, şi receptionarea într-o consolă a tuturor evenimentelor. Combinaţia sistem de alarmare -  dispecerat se autotestează, la scurte intervale de timp şi transmit dispeceratului eventuale defecţiuni, acte de sabotaj, întreruperi de energie electrică, scăderea capacităţii acumulatoarelor.  Lipsa de comunicaţie între sistemul de alarmă şi dispecerat sau altă disfuncţionalitate va fi raportată imediat persoanelor avizate spre a fi remediate.  Programele de dispecerizare puternice pot executa automat diverse instrucţiuni de comanda, astfel că astăzi este posibil să poată fi procesate chiar şi peste 1000 de evenimente pe minut.  De asemenea, cheltuielile de dispecerizare / client, au scăzut considerabil, ceea ce face să existe o mare permisivitate pentru achiziţia de astfel de servicii cu preţuri foarte acceptabile ţinând cont de importanţa menţinerii unui climat de siguranţă.
Principii de functionare al dispeceratului  VEGA Firma noastra este specializata si se ocupa exclusiv pe monitorizarea sistemelor de alarmare de diverse tipuri si dimensiuni, precum si monitorizarea de echipamente de supraveghere video si dispecerizarea lor. Prin intermediul firmelor instalatoare si al firmelor de paza,  putem monitoriza si dispeceriza sisteme de alarmare pe tot cuprinsul Romaniei.  Nu detinem firma proprie de paza, iar in privinta instalarii si a mentenantei oferim servicii doar in Onesti si bazinul vaii Trotusului.   Foarte pe scurt prezentam mai jos citeva din cele mai reprezentative  servicii pe care le oferim clientilor nostri,  cum ar fi:
  • Monitorizarea sistemelor de alarmare care au diverse protocoale de comunicatie
  • Baza de date unica pentru toti clientii
  • Integrarea in sistem   a   tuturor receptoarelor de comunicatie GPRS ( Seka, Paradox, RoEl, Eldes,  EBS,  Instant, Ajax, Hikvision, etc, ) si folosirea unei baze de date unice pentru acestea
  • Receptia evenimentelor prin comunicatoare TCP/IP – premisa pentru receptia de sute de evenimente pe minut
  • Automatizarea transmiterii evenimentelor prin email
  • Automatizarea transmiterii evenimentelor prin SMS
  • Automatizarea transmiterii evenimentelor prin “PushOver” (aplicatie ce se instaleaza pe smartphone)
  • Apelarea clientilor direct din program de catre dispeceri prin modemuri automate ( nu necesita formarea numerelor de telefon manual,  ceea  ce face ca acestia sa nu greseasca,   in plus creste viteza de apelare)
  • Apelare de voce direct din program prin cont Skype.
  • Buton panica pe tastatura calculatorului ( nu necesita echipamente suplimentare)
  • Buton virtual de panica pe smartphone cu localizare GPS.
  • Controlul actiunii  echipelor de interventie si al patrulelor,  ghidarea acestora prin intermediul unei tablete catre locul unde este necesara interventia.
  • Sincronizarea automata a evenimentului de alarma cu un flux video generat de un DVR – NVR- pentru verificarea veridicitatii alarmelor
  • Economii importante pentru client prin faptul ca nu este obligat la achizitia unui nou modul de comunicatie la inregistrarea intr-un alt dispecerat.
  • Toate celelalte functiuni de dispecerizare obisnuite ( programe de lucru, dezarmari sub amenintare, parole de recunoastere, notificari speciale pentru anumite evenimente,  punere cont sau evenimente  in test,   etc, )
  • Aplicatie specifica adresata instalatorilor pentru un ajutor rapid privind depanarea sistemelor de alarmare fara a  deranja asupra dispecerilor (foarte utila echipelor tehnice care asigura mentenanta)
  • Diverse rapoarte automate transmise prin email la cerere
  • Pentru firmele  de paza  exista  un modul de statistica  pe diverse evenimente si actiuni intreprinse
Tratarea prioritizata a evenimentelor.
  • Prioritate 1 – Butoane de panica
  • Prioritate 2 – Alarme generale la obiective cu grad ridicat de periculozitate
  • Prioritate 3 – Alarme generale la obiective cu risc ridicat la efractie
  • Prioritate 4 – Alarme la efractie
  • Prioritate 5 – Armari-Dezarmari in afara programului
  • Prioritate 6 – Defectiuni tehnice
  • Prioritate 8 – Armari – Dezarmari curente
  • Prioritate 9 – Alte evenimente informative
Beneficiarii monitorizarii si dispecerizarii Datorita flexibilitatii de ofertare a serviciilor,  statia de monitorizare poate satisface o gama larga de beneficiari,   asa cum sunt enumerati  mai jos:
  1. Firmele de paza care nu au un dispecerat propriu dar doresc sa poata asigura interventia la obiectivele lor care sunt dotate cu echipamente de alarmare.  De asemenea, pot fi incluse si alte firme de paza,  inclusiv alte dispecerate care nu au in oferta lor curenta  unele servicii  care se gasesc in oferta noastra de servicii.
Ca exemplu, un tert dispecerat doreste sa implementeze pentru un client un buton de panica pe tastatura calculatorului sau pe smartphone, sau orice alt serviciu, iar prin colaborare acest lucru este posibil.
  1. Firmele Instalatoare care asigura programe de mentenanta la sistemele de alarma au un avantaj enorm prin faptul ca deranjamentele produse sunt transmise imediat prin notificari pe email sau telefon, astfel ca echipajele tehnice sunt puse in tema cu natura evenimentelor din timp si vor fi pregatite si in privinta naturii evenimentelor.
  2. Revanzatorii reprezentati de firmele de paza si de cele instalatoare,  care doresc sa aiba portofoliul lor de clienti.
  3. Clientii finali – acestia sunt beneficiarii finali pentru care toti cei de mai sus ofera servicii
Tarife  si preturi Intrucat exista o gama destul de mare de servicii ofertate,  politica de preturi  care se aplica  pentru firmele de paza,  dispecerate, instalatori,  este diferentiata  si depinde de foarte multe criterii.  Colaborarea se face doar pe baza de contract cu termeni clari si concisi.